söndag 29 mars 2015

Kommunens organisation

Onsdagen den 18 tog beslutet att jag beviljats boendestöd för hjälp att upprätthålla min planering hemma, eller rättare sagt, hjälp att upprätthålla min "nej-lista" och inte köra slut på hela veckans energi på en dag. Normalt sett brukar det ta ca två veckor att få igång insatsen, min handläggare lovade dock att betona att det är viktigt att insatsen för mig kommer igång så snart som möjligt då jag planerar att återgå till arbete deltid den 20 april. Tänkte att det borde kunna gå att ringa till chefen för detta och höra hur det ser ut med kötiden. Detta var dock lättare sagt än gjort.

Ringer till kommunens servicecenter för att fråga efter telefonnummer till chefen för boendestödet för teckenspråkiga. Får ett telefonnummer, ringer upp men visar sig att den chefen inte alls ansvarar för döva och hörselskadade utan endast för hörande, han kunde således inte hjälpa mig. Ringer upp kommunen igen, får till svar att de inte vet om det finns en speciell grupp för just teckenspråkiga. Skickar sms till de två teckenspråkiga kommunvägledarna som jobbar på servicecentret och frågar dem, de vet inte men lovar att återkomma. 

Blir lit irriterad på att ingen verkar veta att det ens finns boendestöd som kan teckenspråk, ringer runt mellan olika boendestödschefer, blir i princip dumförklarad över att jag tror att det finns de som kan teckenspråk inom organisationen. Envis som jag är ger jag mig inte utan ringer till nästa chef, och nästa. Tillsist träffar jag en kvinna som i alla fall är trevlig, hon reagerar när jag berättat att jag bara slussats runt, hon lovar att undersöka saken. En timma senare har jag ett mail från just de teckenspråkiga boendestödjarna, de skall kolla på datum för en första träff och återkomma. Skam den som ger sig, men trist att man skall behöva lägga all energi på att söka rätt personer hela tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar