onsdag 25 mars 2015

Sista AT träffen på vuxenhab

Idag hade vi sista träffen med asperger gruppen på vuxenhab. Lite tråkigt att det är slut faktiskt har varit en bra grupp och jag känner att jag fått med mig en del kunskap. Dessutom hade jag tidigare ärligt talat lite fördomar om personen med just asperger eller autism att de skulle vara väldigt antisociala men upplevde inte vår grupp så, vi har tjattrat på ganska bra :-)

Kursen har bland annat tagit upp saker som historik om asperger samt de olika diagnoskriterierna; mentalisering,  perception, exekutiva funktioner och central koherens. Vi har diskuterat mycket om vad diagnosen innebär för just oss och har sett likheter och olikheter. Känner nu efter kursen tydligare att jag faktiskt har dignosen men också tydligare vilka kriterier som  jag inte uppfyller. Det fanns även  möjlighet att boka in individuell uppföljning vid ett senare tillfälle och jag har tur och skall ha det med psykologen Stina om drygt två och en halv vecka. Känns bra att kunna diskutera lite mer på egen hand, inte allt jag vill ta i grupp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar