onsdag 11 mars 2015

Skräckinjagande ridlektion

I måndags hade jag som vanligt ridlektion, är något jag brukar se fram mot tycka är jätteskoj. En ridkompis skickade ett sms på eftermiddagen och berättade att jag skulle ha stallets fullblod. Detta gjorde att jag tog bort sporrarna som jag hade påsarna, för om jag skulle rida ett fullblod med sporrar skulle jag nog typ hamna i Kiruna tror jag=)

Min ridskola har två stall, ett för ponnyer och valacker och ett för ston. Min häst för kvällen var ett sto, så skulle gå ner dit, en ridkompis frågade om hon skulle följa med och hjälpa till då hennes häst gick lektionen innan och därav var klar. Fullblod är rätt känsliga av naturen. Först i boxen skulle jag och en ridkompis borsta henne, då hon snodde runt rätt mycket band vi upp henne med grimmskaft. Vi borstade på och plötsligt helt utan förvarning började hon tokstegra sig (dvs resa sig på bakbenen) gång på gång. Slet så att grimman gick sönder. Det otäcka var att jag var innanför henne i boxen så kom inte ut, utan bara att stå kvar när hon stegrade sig mot mig. Att ha något på 600 kg som stegrar sig mot dig, då är du inte så stor kan jag säga, Till sist lugnade hon ner sig, vi fick på henne all utrustning och ledde iväg henne till stallet.

Kom på och hon gick fint i skritt och trav. Sedan skulle vi rida som en åtta, men galopp i höger varvet. Då hästen tidigare tävlat i galopp vet jag att hon kan vara rejält het, men brukar inte vara dum. Fattar galopp, hon sparkar bakut, bockar, är som et tupp och nedvänt U hela hästen och ger sig tusan på att hon skall ha av mig. Får stopp på henne och sitter faktiskt kvar, vet i tusan vad som hände där. Galopperade inget mer den kvällen, kom hem och tänkte att hästen skall bannemej inte vinna, så skickade ett sms till ridskoleägaren, frågade om hästen är ledig ikväll så jag kan haka på en lektion, och det var hon, så ikväll blir det ridning av igen=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar