måndag 6 april 2015

Arbetsterapeutbesök kartläggning

I torsdags var jag på USÖ för ett första riktigt möte med arbetsterapeuterna Eva och Carina. Har tidigare träffat dem helt kort på dövpsykiatrin där vi i princip bara bestämde att vi skulle boka in en tid för att påbörja en kartläggning. Så i tisdags var deg dags för det första riktiga besöket. Hade som målsättning innan att jag skulle försöka tjata till mig ett bolltäcke då jag ändå upplever att det täcke jag fått låna ger en viss effekt.

Under mötet ställde de massa frågor om min vardag, de följde ett standardformulär så vissa frågor kändes väldigt märkliga, kan du skönja hygien själv? Kan du tvätta själv? Etc. Men formuläret gicks igenom och de fick samma bild som jag har av mig själv, att jag kan och vet precis hur jag skall göra allt, men att jag dels vill ha allt perfekt, men också att jag vill göra allt på en gång. Så vi kommer troligen att behöva jobba hårt med begreppet lagom, och att säga nej till mig själv. De pratade också om vissa appar som kan vara till hjälp för att strukturera upp vardagen. Nästa vecka blir det hembesök de skall komma och kolla hur jag bor. Har skitsvårt för detta känner mig granskad och vill att allt skall vara perfekt, r försöka intala mig att ingen har det kliniskt rent hemma och att mitt hem faktiskt duger att bjuda in till.

Bolltäcke, ja Örebro är ett av tre landsting i Sverige som inte skriver ut det som hjälpmedel, snålt kan jag tycka för det funkar bra och är ett billigt hjälpmedel för ett landsting, dock dyrt att köpa för egna pengar.

2 kommentarer:

  1. svar: ja älskar med Björn Borg bra grejer de. Har fördelen att ha en moster som har en klädaffär så får köpa dem till inköpspris och får i julklapp och sånt;)

    SvaraRadera
  2. Ååå härligt, det är aldrig fel med lite rabatt=)

    SvaraRadera