fredag 24 april 2015

En härlig skogstur

Vanligen rider jag på måndagar, denna veckan hade jag förhinder då mormor skulle begravas på tisdagen och att jag därav befann mig hos föräldrarna i Hjo. Jag hade dock tur för samtidigt hade en kompis som rider på onsdagar förhinder då så vi kunde skifta dag denna veckan. Vanligen rider jag halv nio till halv tio vilket gör att det är lite svårt för oss att kunna rida ut då det fortfarande är mörkt vid den tiden. Men i onsdags reda jag halv sju till halv åtta. Hade under dagen sms kontakt med läraren och frågade vad vi skulle göra, det hänger även lite på om jag behöver ha tolk på lektionen eller inte. Hon säger uteritt och jag avbokar därmed tolken, för tror inte att tolken känner för att springa bredvid när jag rider?=)

Hade också en diskussion med läraren om vilken häst jag kunde ta, hon säger att Peplis och Maple troligen är lediga och att jag kan ta någon av dem om jag vill, annars kan jag hitta annan häst som finns ledig. Åker till stallet, stämmer av med gruppen och det ser ut som om Maple är ledig, känns bra, vill ha något som är lite stabilare vid uteritt. Plötsligt dyker dock den tjejen som skall ha Maple upp, hmm vilken häst finns nu kvar till mig?! Julius var halt, Tracy var halt, Olga skulle gå, Maple upptagen, Peplis upptagen, Efraim upptagen därmed alla som är hyfsat stabila. Kvar hade jag typ ett fullblod eller en fordring, kändes lite som pest eller kolera. Messar till läraren och hör om jag ändå skall ta fjordingen. Men lite överraskad får jag till svar att jag kan få rida Primer vilket är den häst som ho tävlar fälttävlan med. De andra i gruppen varnade dock att han kan vara väldigt stark och undrade om jag kände mig säker att rida honom, messar tillbaka till läraren för säkerhets skull men hon svarar att jag skall sätta på en snodd som bromsar upp lite grann. Jag älskar Primer inne och på banan, men dels hade jag inte ridit honom på ett och ett halvt år och aldrig ute. Ok, sagt var gjort. 

Kastade mig upp och vi red iväg, vid första traven var han superhet och studsade på stället. Vi bryter av till skritt allihop en kort stund så han lugnar ner sig sen trav igen. Därefter skall vi komma på rulle på en liten runda med en backe i galopp. Läraren säger att jag kan börja med att trava om jag vill, gör så. Men sedan tar jag ganska snabbt galoppen på honom också, och han är så härlig, älskar verkligen denna häst. Så blev en underbar tur i skogen i det fina vårvädret. Och jag står fast vid vad jag tidigare sagt, Primer är och förblir en av mina storfavoriter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar