söndag 12 april 2015

Föreställningen "Jag är Sarah"


"Jag är Sarah" är en föreställning som just nu spelas via riksteatern Tystteaer. Den hade i förgår sin premiär på Birgittaskolan här i Örebro, men då var det endast en sluten skolföreställning. Så igår lördag kvar första föreställningen för allmänheten. Har försökt att få tag på biljetter till denna, men inte lyckats, de 100 platserna tog slut på ett nafs. Har via Facebook sökt och frågat om någon har biljetter över, brukar ju alltid vara någon som får förhinder på ett eller annat sätt.

Igår kl 16 fick jag frågan om jag fortfarande var intresserad att gå. Visst var jag det även om det blev lit stressigt, nyss hemkommen från stallet och satt i myskläder här hemma=) Men kom i alla fall iväg.

Föreställningen är en blandning mellan enmanna teater/ stans up/ berättelse. Sarah berättar på ett naket sätt om sitt liv, att vara adopterad, komma till Sverige upptäcka att hon var döv, och senare även upptäcka synskadan. Hon opererades med CI när hon var 11 år och fick en identitetskris, undrade om hon inte var döv längre?! Även om föreställningen tar upp ett allvarligt ämne, Sarah har Uscher syndrom typ 1 vilket innebär att hennes syn successivt försämras och hon kan komma att bli helt blind, så bär den på en mycket positiv attityd, det är inget tycka synd om utan visar att trots en funktionsnedsättning kan man leva ett bra liv. 

Föreställningen hålls på teckenspråk och en och samma tolk Elise är med vid samtliga föreställningar och taltolkar. Detta gör att hon och Sarah övat ihop och blir väldigt samspelta. Jag känner Elise lite grann då hon tolkat till mig flera gånger och jag pratade med henne efter föreställningen. Hon berättade att hon även pratar på dialekt under föreställningen, exempelvis när Sarah pratar om sin familj från Skåne så blir det skånska. Lite synd att jag hör så taskigt för sådan taltolkning är underbar att höra. 

Är jätteglad att jag fick tag på biljetter, är som sagt en fantastisk föreställning. Om ni har möjligheter att se den så gör det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar