torsdag 30 april 2015

Hörseltest

Var hos min audionom idag. Vi bestämde då att göra ett hörseltest ifall Försäkringskassan vill ha in ett färskt nu i samband med alla utredningar. Testade både utan och med mitt CI. Utan, ja det resultatet håller ju sig jämnt i alla fall. Ingen hörsel på något av öroenn men känner lite vibrationer vid de mörkaste bastonerna. Och med CI såg det ganska bra ut, ligger på höger öra kring 30 db och på vänster kring 40 db, dock med glapp på den allra ljusaste tonen på båda öronen. Vi skämtade lite om att fördelen att vara verkligen stendöv utan mitt CI är ju att hörsel aldrig kan bli sämre =)
 
Även om jag hör toner relativt bra så har jag väldigt svårt att uppfatta tal, är stor skillnad mellan att höra och faktiskt kunna tolka ljuden.
 
Övade idag lite hos audionomen med att använda bara vänster implantat, det som är klart sämst. Började med att jag skulle upprepa vilken veckodag audionomen sa, vilket fungerade ganska bra. Sedan körde vi månader, det var desto svårare men lyckades efter att fråga om några gånger klara ungefär 50 % så kände mig ganska nöjd med det ändå om man tänker på att örat egentligen är stendövt sedan födsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar