onsdag 8 april 2015

Medryttre

                                                   Bild Robert Branting


Jag skall bli medryttare till denna håriga krabat, en 24 årig islandshäst, en valack. Lade tidigare ut en annons på Blocket att jag sökte medryttarhäst och fick svar från A som totalt har 6 hästar, fyra islänningar och två mins shettisar. Åkte igår ut till stallet som ligger ca två mil utanför stan, trodde först att det skulle bli en kort tur på ridbanan men A hade andra planer så vi tog varsin häst och drog till skogs. Så blev lite skritt, tölt och även galopp. Det hela kändes bra även om hästen lätt faller över i någon slags pass om man driver för hårt i tölten,så får se upp lite där. Jag är egentligen inte så van att rida just islandshäst och de rids på ett ganska annorlunda sätt i jämförelse med exempelvis halvblod som är den hästtyp jag rider mest idag. Dessutom verkar den lilla kraken enligt A tror att han är unghäst ibland fortfarande vilket gör att det kan gå undan rätt bra på honom ibland, i synnerhet om man rider två stycken och han blir lite hetsad. Tyckte ändå igår att det gick bra för att vara första gången och kände att detta är något som jag vill fortsätta med. Så på lördag skall jag dit igen, målet är sedan att rida en till två gånger i veckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar