lördag 9 maj 2015

Hur känns det att vara utbränd?

Denna fråga fick jag idag av en tjej i övre tonåren. Tyckte att frågan inte var helt enkel att besvara, hur tusan känns det. mitt korta svar blev något i stil med att det känns som du är överkörd av en lastbil, så tom på energi är du. När jag sedan kom hem ikväll så sökte jag på internet och tänkte försöka sammanställa en lite bättre lista över symtom som personen som drabbas kan känna. Känner igen de flesta symtomen och kan helt klart säga att jag uppvisade typ 85 % av dem innan jag blev sjukskriven

Kognitiva symtom
  • Minnesstörningar
  • Svåra koncentrationsproblem
  • Oförmåga att tänka klart
  • Låg stresstolerans
  • Överkänslighet för ljud, ljus, lukter
  • ”Tunnelseende”
Somatiska symtom
  • Trötthet /uttmatning
  • Sömnsvårigheter
  • Ökad infektionskänslighet
  • Ökad smärtkänslighet
  • Muskelproblem
  • Mag-tarm problem
Psyke
  • Känslolabilitet
  • Nedstämndhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar