onsdag 13 maj 2015

Utfrågning på tåget

Igår var jag i Stockholm. Åkte tåg hem och hamnade precis bakom en grupp döva barn och tre vuxna män. Ganska snart började fler döva barn att komma som satt i en annan vagn. Blev ett hej vilt tecknande omkring mig. Jag satt ensam och hade slängt väskan och jackan på sätet intill. Tecknar till ett av barnen att jag kan flytta på mina saker pm han vill sitta närmare sina kompisar. Detta blev inledningen till en konversation med många frågor. Visade sig vara Birgittaskolans elever som var på skolresa. Frågorna haglade
- vad heter du?
- bor du i Örebro?
- går du i skolan?
- är dina föräldrar döva?

Och så vidare och så vidare. Hade tänkt mig en lugn tågresa det blev det inte men var ganska trevligt ändå.

Reflekterar lite över teckenspråk och att det förenar människor. Hörande barn hade troligen inte frågat ut mig på samma sätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar