tisdag 7 juli 2015

Jag skäms för att jobba på AF idag

 En man som hade barnen med sig blev ombedd 
Man avvisad från Arbetsförmedlingen
En man som hade barnen med sig blev ombedd lämna Arbetsförmedlingen i Skövdes lokaler. Mannen anmäler nu ärendet till JO.
Enligt en anmälan som inkommit till Justitieombudsmannen — som är den myndighet som ser till att andra myndigheter följer de bestämmelser som finns för dem — den 5:e juli så ska en småbarnsfar som befann sig i Arbetsförmedlingens lokaler ha blivit ombedd att som det står i anmälan "antingen komma tillbaka när barnen sover eller lämna lokalen".
Mannen anmäler nu Arbetsförmedlingen eftersom han menar att de enligt lag hade en skyldighet att ta emot honom alldeles oavsett hur mycket väsen hans barn gav ifrån sig och att man därför brutit mot de förordningar som föreligger.
På Arbetsförmedlingen har man som policy att aldrig uttala sig om pågående ärenden, men man berättar att man har ett gott bemötande av kunder som ett av sina kärnvärden.
— Bemötandet gentemot kunder är jätteviktigt. Att skapa en bra plattform för professionella möten och samtal är en av våra ledstjärnor, säger Carl Löfgren som är chef för arbetsförmedlingen i Skövde.
Vidare yttranden vill man vänta med tills att JO fattat ett beslut i frågan. 
Barnen lämnades efter mannen blivit ombedd att lämna lokalen tillfälligt hos en moster medan mannen uträttade sitt ärende på Arbetsförmedlingen.

Händelser som denna gör mig så förbannad. Jag jobbar själv inom AF, det kommer in folk till oss dagligen och har barn med sig. De skriker ibland, de stör ibland kan man tycka, men vi har ingen som helst rätt att neka dem inskrivning eller neka dem insats på något sätt. Att jag dessutom väl känner personen som drabbats av detta gör mig säkert än mer förbannad då jag inte vill att mina vänner skall råka ut för sådant. Visst alla kan göra sina misstag, alla kan vi i stressade situationer vräka ur sig saker som vi inte menar, saker som inte är så genomtänkta. Men att be någon lämna lokalen är inte bara ett litet misstag. Till mig skall kunderna alltid vara välkomna, även om de så har barnen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar