onsdag 26 augusti 2015

Boendestödsbyråkrati

Boendestödet fungerar som en broms för mig i vardagen, en broms i positiv bemärkelse. De försöker bromsa mig när jag stressar upp, bromsar mig när jag drar igång och gör för många saker på en gång. Jag är medveten om att jag är en ovanlig brukare för boendestödet så tillvida att de inte behöver säga till mig vad jag skall göra, snarare tvärtom. I början var det lite svårt för både mig och boendestödet, svårt för mig att ha en person med mig, och svårt för dem att veta vad de skulle göra då jag är väldigt självgående med såväl disk, tvätt, städ och matlagning. Nu börjar vi hitta rutiner hur vi arbetar och då känns det hela bättre.

Det har dock uppkommit lite problem. Som jag tidigare skrivit om så är fyra och en halv timmas stödtid vid ett och samma tillfälle för lång tid för mig. De håller på att se över det hela och jag har även fått förslag på en tid, men som krockade med mina APT i jobbet. Arbetsterapeuten som jag träffade igår uppmärksammade mig också på ett litet problem just nu och det är hur mycket jag reser fram och tillbaka till olika besök. Ta tillexempel måndagar. Jobbar 8-10 hem och har boendestöd och sen iväg till sjukgymnasten, det blir mycket resor som tar tid, energi men också kostar pengar för mig med bensin, slitage på bilen och parkeringsavgifter under den delen av året då jag ej kan ta cykel. Istället menade arbetsterapeuten att vi skall försöka få tider till de olika insatserna så att resorna minskar och att jag också får lättare att fokusera på det jag gör utan att behöva flänga iväg till nästa sak. 

Tog up detta med boendestödet och de skall kolla om de kan hitta en lösning. 

Ja, nu till byråkratin med det hela. På måndag har jag stödtid 10,30-15,00. Ett möte på jobbet gör att jag kommer hem vid 11 ca. Bad boendestödet att komma 30 minuter senare alltså 11,00-15,00. Får till svar att om jag ej kan ta tiden får jag avboka helt! Va, det är ju ändå fyra timmar kvar av stödtiden, fyra timmar som jag kan utnyttja och göra massor av saker. Skrev tillbaka att jag inte ser några konstigheter med en småjustering av tiden inom den givna tidsramen så länge det sker någon enstaka gång. Fått till svar att de skall kolla på det. Ibland känns allt så byråkratiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar