söndag 2 augusti 2015

Gå på bröllop

Nästa helg skall jag gå på bröllop. En av mina vänner M skall gifta sig. Jätteroligt att bli bjuden på bröllop och vara med och dela deras stora ögonblick. 

Det kommer bli ett stort bröllop med runt 100 gäster enligt det jag snappat upp. Vi kommer att vara en handfull personer som är hörselskadade och därav använder tolk, det kommer utanför det var ytterligare en handfull personer som kan teckenspråk. 

Jag älskar situationer med mycket folk och rörelse och är egentligen på tok för social för min aspergerdiagnos på så sätt. Samtidigt märker jag mer och mer, och kanske än tydligare efter att jagvar utbränd 2013 hur mycket energi dessa situationer tar i anspråk. Om folk använder rösten och pratar måste jag avläsa på munnen vad de säger, om de tecknar måste jag avläsa teckenspråket och kan ha svårt att hänga med i bytena mellan vem som tecknar även om jag inte hr problem att förstå själva teckenspråket. Fått förklarat att detta troligen är orsakat av diagnosen, att jag är känsligare än andra för synintryck och därav har svårt att avskärma omgivningen och bara fokusera på det som är viktigt, i detta fallet teckenspråket. För mig fungerar det oftast bättre att använda tolk än att hänga med i en grupp med döva som tecknar. Med tolk behöver jag inte hänga med vem som säger vad utan tolken meddelar mig detta, jag kan fokusera på innehållet i samtalet och koncentrera mig på en person istället för på fem eller tio. 

Inför bröllopet är det många kommunikationsbehov som skall tillgodoses för att alla skall hänga med. Jag har meddelat de som skall gifta sig om önskemålet, sedan får jag se vad de kan göra åt det. Går det inte att lösa är det helt ok, det gäller en dag, ett tillfälle som är kul och jag är helt klart beredd att satsa energi på denna dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar