lördag 22 augusti 2015

Strukturenergi

Det finns så många roliga saker att ägan sig åt. Jag har ingen brist på saker att göra på fritiden och skulle nog kunna sysselsätta mig 72 timmar per dygn egentligen. I många år har jag gasat på, gjort alla dessa roliga saker och inte funderat så mycket kring min energinivå, vad jag egentligen orkar med. Sakerna har ju varit roliga och har på många sätt gett mig mycket. 

Det senaste året har jag mer och mer börjat fundera över vad som ger och tar energi och hur mycket energi en sak egentligen ger kontra tar. Exempelvis så tycker jag om att träffa kompisar, tycke om att var social och umgås. Även om det ger mig massa positiv energi att träffa folk, så tar det också energi. Jag tror att detta är ett generellt problem för många, men kan bli större när det även föreligger funktionsnedsättningar som ibland blir en ytterligare energitjuv. Som exempel så är det jätteskoj att gå på en 30-års fest med låt säga 20 personer. Festen startar kl 19 och håller på in på småtimmarna. Även om det inte förekommer någon alkohol så blir nog de flesta av oss lite sega nästa dag efter att ha umgåtts med folk hela kvällen och kommit i säng sent. För min del blir jag oftast inte bara trött dagen efter utan det kan sitta i upp till tre-fyra dagar efter. Jag blir inte bra trött av själva festen utan blir trött av mycket runtomkring. Exempelvis så vill jag ha struktur. En liten överdriven sanning så blir min tankeverksamhet inför en fest ungefär följande:
- Present, vad skall jag ge i present? 
- När skall jag hinna köpa presenten?
- Behöver presenten slås in? Papper, tejp, snören
- Skall jag ta buss eller bil?
- Ok, jag tar bussen, när avgår den, från var, hur skall jag hitta från bussen till festen?
- Kommer bussen att vara i tid? Tänk om den är försenad?
- Har jag pengar på mitt busskort?
- Hur stämplar man korten nu för tiden?
- Tänk om det är jättetrångt på bussen och jag måste stå, jag som inte har balans till det. 
- Vilka kläder skall jag ha, ok jag tar den klänningen, men tänkt om jag samma dag upptäcker att det blir kallt?
- Skor, vilka skor skall jag ta, inne eller ute skor?
- Ok, bussen verkar avgå 18,10 från mig, när behöver jag börja göra mig iordning?
- Skall jag ha utsläppt eller uppsatt hår?
- Hur skall jag sminka mig?
- Vilken parfym?

Ok, ni orkar nog inte läsa fler detaljer=) Och då har jag ännu inte börjat fundera över själva festen i sig.

Till saken hör att denna tankeverksamhet startar flera veckor innan, så långt innan att väderprognosen inte kommit upp. Parfym borde jag spontant kunna bestämma samma dag, men ändå vill jag ha stenkollen flera veckor i förväg. Dels spelar aspergern en roll här, men även min ptsd, vill ha kontroll över det jag kan. Håller på att försöka träna bort detta steg för steg, det går framåt, men jag kan inte förändra allt på en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar