måndag 5 oktober 2015

Bråka om tolk

För att ha koll på alla tolkbeställningar som jag läger in via landstinget har jag något som heter beställningsportalen. Där kan jag se alla beställningar samt vilken tolk som kommer. Är skönt att exempelvis på Vårdcentralen veta att den tolken är "min" så att jag slipper fråga runt om det skulle finnas fler tolkar på samma plats. Dessutom kan ju tolkarna dessutom vara privat hos vården också och då kan det nog vara skönt för dem att slippa frågor från oss brukare om det är till mig de skall tolka.

Har sett att det varit klart med tolk till kvällens ridlektion sedan länge. Men idag på morgonen fick jag ett sms att pga sjukdom så kommer ingen tolk ikväll. Skrev på Facebook för att kolla om någon kände för att följa med och språkstödja lite grann vid kvällens lektion och får då kontakt med en som driver tolkbolag i Stockholm men som även har tolkar här i Örebro. Vi diskuterade lite kring att landstinget säger att de inte har tolkar men samtidigt så har de inte frågat runt bland privata aktörer. Mailar till Tolkcentralen och ifrågasätter detta och vips, två timmar senare fanns det visst tolk från ett av stans privata företag. Så nu kan jag hänga med på kvällens ridlektion som troligen kommer att bestå av hoppning. Man får inte betalt för att vara snäll dagens samhälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar