söndag 25 oktober 2015

Ett år av saknad

Idag är det ett år sedan morfar gick bort. Ett år sedan den första av mina mor- och farföräldrar lämnade jordlivet. Det hela gick så fort. Morfar sökte vård för vas han trodde var en förkylning under september månad. Han hade ont i kroppen och var hes. Läkaren trodde lunginflammation och han fick medicin, blev även inlagd något dygn på sjukhus. I början av oktober ifjol var jag och pappa och besökte morfar hemma. Han var då trött och vi kände inte igen hans beteende. Vi åkte hem och sa båda två att vi misstänker att att han fått cancer. Tre dygn senare hamnar han på sjukhus och kom aldrig hem igen. Cancer som snabbt spred sig i kroppen och tre veckor efter att jag och pappa besökte honom hemma avled han.

Den 24 oktober ifjol visste vi att det närmade sig slutet. Jag bestämde mig vis lunch för att jag ville träffa morfar en sista gång och tog därför ledigt från jobbet och drog iväg. När jag når KSS i Skövde berättar de att han flyttats till palliativa avdelningen. Alltså vård i livets slutskede. Besökte honom en stund. Han var smal och mycket blek, kunde inte prata och det syntes på honom att han hade starka smärtor. När jag pratade till honom när jag kom kramade han min hand. Så han var ändå medveten om att jag var där och vi fick trots allt en fin sista stund tillsammans. På morgonen dagen därpå somnade han in 84,5 år gammal.

Vi minns morfar med glädje. Du är saknas 💜

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar