tisdag 27 oktober 2015

Memo planner, välkommen

Foto: http://www.abilia.com/sv/produkt/memoplanner-11

Yes, jag har lyckats övertala min arbetsterapeut att få en momoplanner. Detta då jag har svårt med planering. Eller egentligen inte svårt att planera, jag planerar tusen saker, men glömmer en viktig detalj, tid för återhämtning och vila. 

Idag använder jag en anslagstavla med magneter för att planera, det kan stå diska, laga mat, träna etc. Det fungerar ok, men det ger ingen tydlig överblick över hur mycket tid varje aktivitet faktiskt tar. Jag vet att träningen totalt tar ca två timmar med resan till och från Friskis, men på tavlan ser det ut som att vattna blommorna som tar fem minuter och träningen tar samma tid då de har varsin magnet. Det handlar inte om att jag inte förstår tiden att det tar två timmar och vet hur lång tid det är. Utan handlar om att jag helt enkelt kör på i samma tempo som tidigare med aktiviteterna, men "glömmer" att energinivån idag bara är halvfull. Målet med denna är att efter till exempel mathandling också skall planera in tid för återhämtning, att få in det som en naturlig del i vardagen, påminna mig själv, det är ok att inte göra något. 

1 kommentar:

  1. Jättebra. det blir normalt för dig med återhämtning om du upprepar detta.

    SvaraRadera