måndag 16 november 2015

Stockholm teamresa

Varit på resande fot sedan i torsdags därav den dpmugs blogguppdateringen. Får nu försöka att skriva i kapp.

I torsdags morse åkte mitt team från jobbet på studieresa till Stockholm. Dagen började lite stressigt då jag försov mig och vaknade 25 minuter innan bussen till stationen skulle avgå. Hann dock både duscha och få i mig frukost och kom iväg. Tack och lov att jag packat allt innan. Träffade kollegorna på stationen och vi tog tåget mot storstaden. Hade också tur att få tolkar från Örebro så att de även kunde vara med under tågresan.

Framme i Stockholm ösregnade det. Tid oss till hotellet Nordic c hotell och lämnade väskorna för att sedan bege oss till Medborgarplatsen. Tog en fika och sen besökte vi moskén. Var ett spännande veslj där vi fick veta mer om islam som religion och deras seder, men också mer om moskén som plats. Vi fick ocktå vara med och kolla på en bönestund vilket var intressant att se. Moskén var också fascinerande som byggnad.

Därefter begav vi oss till fotografiska museet. Jag har aldrig tidigare varit där. Vi tänkte att vi intar vår lunch där då de har en känd restaurang. Lunchen bestod dock av nötter så jag och tolkarna beslutade oss för att äta i caféet istället. Men vad dyrt det var. Räksmörgås med loka och kaffe kostade 205 kr, helt sanslöst. Men allt för att inte få allergisk reaktion. Besökte sedan museet och kollade på utställningen. Det fanns flera olika. Bland annat en med närbilder på kändisar rejält förstorade. Var skådespelare, musiker, idrottare etc. De flesta amerikaner och inte ens hälften jag kände igen. Besökte sedan en utställning "Här sover barnen" med bilder på barn i flykt. Fanns också text till varje bild som beskrev barnets situation. En fruktansvärd utställning men ändå värd att se för att skapa sig en förståelse för vår omvärld. Kände efter det att jag inte klarade av att ta in mer örn fortsatte och kollade på höstbilderna tagna av vanliga människor.

Blev sedan en sväng på stan men har har dock väldigt trött så gick tidigt tillbaka till hotellet. Sov en stund och tog ett bad. Hade ett stort badkar på mitt rum vilket uppskattades kan jag lova. Middag på kvällen gemensamt och sedan en sväng på puben.

Fredagen med hotell frukost vilket ju är resans höjdpunkt. Sedan mot riksdagen dör riksdags ledamoten Lennart Axelsson som är socialdemokrat från Nora tig emot och visade runt. Ett intressant besök. Sedan lunch och avslut. Bjuder på några bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar