tisdag 22 december 2015

Tröttheten av synintryck

Jag har alltid tyckt att det är jobbigt om det är för mycket folk, för mycket olika intryck att tolka. Detta har jag fått veta troligen kan beror på aspergerdiagnosen att hjärnan helt enkelt får gå extra mycket på högvarv för att hinna med att ta in allt som hände runtomkring. Som exempel så har jag både igår och idag varit i Skövde. Igår för att shoppa med farmor och idag åkte jag med brorsan som hade en tid på Arbetsförmedlingen i Skövde och jag kunde passa på att fixa den sista julklappen. Båda dagarna har jag reflekterat över hur mycket energi sådant tar. Efter en stund inne på ett köpcenter går det riktigt runt i huvudet på mig. Det är folk, det är saker och det känns som att min hjärna tar in allt och lite till. Dock har hjärnan lite svårt att sortera allt.

Det som händer vid dessa situationer är att jag lät blir yr och väldigt trött. Får jag sätta mig en stund, koppla av, kanske köpa en kopp kaffe och försöka stänga av det som händer runtomkring så återfår jag lite energi, men inte allt. Efter att jag blev utbränd så har denna känsla förvärrats. Tidigare var det som att ett "filter" för att stänga ute folk och saker var borta, idag är det som att yttelrigare ett "filter" saknas. Jag tycker om att gå på stan och tycker om att shoppa, men inte när det är för rörigt.

Efter en sådan resa som idag behöve rjag lite tid för att varva ner. Var ute och tog en promenad vilket var jätteskönt. Känns lite som att jag går i en tecknad film just nu där varannan bild saknas, det blir alltså lite hackigt att ta in alla intryck. Hoppas på att somna gott ikväll för imorgon skall jag med familjen till Falköping och handla den sista julmaten, då blir det åter folk och intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar